FİZYOGNAMİ(YÜZ OKUMA)

“Fizyognomi” [yüz okuma] terimi, Yunanca physis-doğa ve gnomon-yorum kelimelerinin birleşimidir. Giovanni Battista Della Porta (1535-1615)’ya göre gnomon, aynı zamanda yasa, kural anlamına gelmektedir; yani, fizyognomi “doğa yasası” demektir. Della Porta’ya göre, doğanın belli kurallarına uyarak “belli vücut biçimlerine göre belli ruh hallerini” öğrenebiliriz.

Çok eski dönemlerden başlayarak, bilginler insanın yüz yapısı ile karakteri arasında bir ilişki kurmağa çalışmışlardı. Bu yöntemin temelinde insanın beden yapısı ve psikolojisi arasında doğal bir bağlantının olduğu inancı yatmaktaydı. Bilimsel temelden yoksun olmasına rağmen fizyognomi, karakter özelliklerinin tipolojisi için önayak olmuştur.

Yüz okuma, yüzlerce yıllık gözlem ve istatistiki araştırmalara dayanan, insanı tanımaya yönelik, kullanan kişiye karşısındaki ile ilgili gerçekleri kontrol edilebilecek bazı ipuçları sağlayan bir araçtır.
İnsanlık tarihinde yüz şeklinin karakter çözümlenmesinde kullanılmaya başlanması en eski çağlara kadar uzanmaktadır. Milattan önceki yıllarda Çinlilerin yüz okumayı bir sanat haline getirdikleri belgelenmiştir. Eski Yunan uygarlığında da konuya ilişkin belirli kurallar geliştirildiği görülmektedir. Doğu kültüründe de kendine yer bulan yüz okuma, Erzurumlu İbrahim Hakkı’nın, 1756 yılında yazdığı Marifetname’sinde de karşımıza çıkmaktadır.

Bugün, davranışlarımızın %85’inin genetik kodlamayla oluştuğu tahmin edilmektedir. Yüz üzerinde dikkati çeken yüzyirmi adet ayırdedici özellik olduğu bulunmuş, bunlar içerisinden altmışsekiz ana özellik ortaya çıkmıştır. Konunun en tanınmış uzmanları Robert L. Whiteside ve William F. Burtis binikiyüz denek üzerinde yaptıkları araştırmada insan karakterinin çözümlenmesinde istatistiki olarak %93 başarıya ulaşmışlardır.

Yukarıda bahsedilen ana ayırdedici özellikler; Alın, Kaşlar, Gözler, Burun, Ağız, Kulaklar, Yanaklar, Çene, Yüz Çizgileri, Yüz Şekli ve bunların kombinasyonlarıdır. İncelenen kişilerle ilgili; düşünce süreclerini nasıl belirledikleri, problemleri nasıl çözdükleri, iletişim kurma yöntemleri, iş hayatındaki davranışları, paraya verdikleri önem, öğrenmeye olan açlıkları ve cinselliğe bakış açıları gibi konularda, hayrete düşürücü ipuçları vermektedir.

BİLMEK NE KAZANDIRIR? Edit

Yüz okuma fikri, konuyu incelememiş bir kişi için inanılması güç olsa da, General Electric, MCI ve American Airlines gibi bir çok tanınmış şirket, bu yeni iletişim destek aracını, İnsan Kaynakları, Kariyer Planlama, Satış Teknikleri Geliştirme, Motivasyon, İletişim Teknikleri, ve Koçluk gibi birçok alanda kullanmaktadır.

Sadece iş dünyasında değil, insanın olduğu her yerde, insanla ilgili her konuda, uygulama alanları vardır.

Bir gün, ‘Bütün yetenek ve becerilerinizin yanında, yay şeklindeki kaşlarınız insan ilişkilerinde iyi olduğunuzu gösteriyor’ diyerek size iş teklifi yapan bir uzman, ya da burnunuzun şeklinin sizin yalnız çalışma eğiliminde olduğunuzu gösterdiğini, bu nedenle takım çalışmasına uyum sağlamakta zorlanabileceğinizi söyleyen bir kariyer danışmanı ile karşılaşmanız mümkün. Belki de buna benzer kişilik çözümlemelerini siz de yapıyor olacaksınız.